Tuesday 1 November 2011

qORbaN..

berkorban apa saja..harta atau pun nyawa..itulah kasih mesra..sejati dan mulia..


sume penah dgr kan bait2 lagu kat ats tuh..mau nye x, dari aku kecik2 sampai la mude mudi ni lagu ni slalu jerk kuar tb o radio even da xsekerap dolu2 kan..


amacam persediaan raye korang2?xsemegah aidilfitri?ayoooo..da jadik trend kan..aidilfitri di agung2kn sdgkan aidiladha punye sejarah yg cukup menginsafkan dan perlu d raikan sama spt aidilfitri..


korban..bukan hanya d tujukan kpd c lembu2, or kambing2 yg bakal menjadi 'mangsa' kedaan..sbr yer incik lele n kaka..byk pahala buat kaum kerabat anda dapat..hehe..tp jugek khusus buat kita MANUSIA


pernahkah kita berkorban masa dan tenaga utk ibu dan bapa spt mana mereka berkorban buat kita..pernahkan kita korbankan rasa hati dan keinginan sendiri semata2 utk membahagiakan ibu dan ayah..pernahkah kita mengorbankan wang ringgit semata2 utk kesenangan ummi dan abi terchenta?


kalu pernah, alhamdulillah..tapi cukupkah pengorbanan itu demi mendapat secebis redha dari mereka?bagi aku, sebanyak mana pon kasih sayang yg kita curahkan buat mereka, sekuat mana tenaga kita berikan atau sejuta ringgit kita hadiahkan, tdk mampu menandingi pengorbanan ma dan abah..


kerana..


walaupun kita begitu menyayangi dan mengasihi ibu dan ayah, kita terpaksa meninggalkan mereka bila ada kekasih hati yg berjanji sehidup semati..sekuat2 tenaga kita sbg ank muda, mampukah kita menyapu titisan air yg keluar dari mata bunda dan ayahanda??..sejuta ringgit yg kita hadiahkan tdk mampu buat mereka bersenang hati jika anaknya tiada d depan mereka..begitulah kasih mereka kpd kita yg menuntut pengorbanan yg terlalu bsr dr ape yg mampu kita berikan..


tulisan ini bukan d tulis utk menuding jari kepada sesiapa. tapi utk membuka minda kita terhadap pengorbanan yg terlalu hebat utk kita menidakkan kenyataannya..


salam aidiladha buat semua..


xlame lagik, xsengeh camni la yer..hehe

No comments:

Post a Comment